Min kundvagn
KAMPANJ
NYHETER
PRODUKTER
VARUMÄRKEN
PRESENT TIPS!

Köpvillkor


Beställning

Beställning görs via internet. Alla priser är inkl. moms och genom att slutföra en beställning på Träotto.se accepterar du våra köpvillkor.

Går också bra att ringa och beställa på Trä-Otto kundtjänst telefonnr: 073-835 7384.
Telefontid vardagar 9.00-14.00.

Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.

Fraktkostnad 

Fraktkostnad DHL utlämningsställe 59 kr. 

DHL hemleverans privatperson, frakten beror på varornas vikt och storlek. Se i kassan när du lagt i varorna.

DHL utkörning företagspaket, frakten beror på varornas vikt och storlek. Se i kassan när du lagt i varorna.  


Leveranstid

Normal leveranstid är 2 - 4 vardagar (måndag - fredag). Högt upp i Sverige och till ett fåtal mindre orter som inte har daglig utkörning tillkommer 1 - 2 vardagar. Vid hemleverans tillkommer 1 vardag för telefonavisering. 

Vid swish betalning räknas leveranstiden från det att betalningen är gjord.

Vid förskottsbetalning till vårt bankgiro tillkommer 2 vardagars leveranstid. 
(tar 2 vardagar innan vi ser att beställningen är betald)

Alla varor finns på vårt lager förutom de produkter där det står att leveranstiden är längre. De varorna tar vi hem till just dig.

Om en vara är slutsåld, anges detta vid varan.

Om det är olika leveranstider på varorna du beställt skickas allt i samma leverans när alla varor finns i lager. Vill du ha det i två leveranser, gör du två olika beställningar.


Leveranssätt

DHL Servicepoint
Varorna hämtas på ditt utlämningsställe. SE DITT UTLÄMNINGSSTÄLLE HÄR. Hämtas på 1:a alternativet. Du kan välja ett annat utlämningsställe genom att skriva det i meddelanderutan som finns sist på beställningen.

DHL Hemleverans privatperson (avisering)
Varorna levereras hem till dig. Detta alternativ tar 1 vardag extra eftersom DHL först ringer dig för att kolla när du finns hemma och kan ta emot varorna. Kan väljas vid större paket. (Denna tjänst gäller inte på vissa öar.)

DHL utkörning företag (ej avisering) 
Varorna körs ut måndag - fredag mellan 7.00 - 17.00. Någon måste finnas på plats för att kunna ta emot leveransen. 

Postnord
Detta alternativ finns endast för mindre varor upp till 250 gram. Skickas spårbart som varubrev. Levereras till din postlåda. Får det inte plats levereras det i en påse vid dörren/postlådan.

Alla paket måste hämtas ut inom 7 dagar annars går det i retur.

När paketet kommit fram till ditt utlämningsställe får du ett SMS med en kod som du anger när du hämtar paketet. Saknas mobilnummer skickas ett e-mail med en kod. 

Legitimation måste visas upp vid uthämtning av paket. Om du hämtar någon annans paket måste du ha med både ditt och mottagarens legitimation. 

Vid leverans till barn, skriv namnet på den som kommer att hämta ut paketet eftersom legitimation krävs.

Hemleverans
Vissa varor skickas direkt från vår leverantör och levereras hem till dig.
Vissa större varor kan endast levereras hem till dig p.g.a. att vikten och volymen är stor. Då kan du inte välja några andra alternativ än detta.


Leverans till annan mottagares adress

Välj kortbetalning, swish eller förskott bankgiro som betalningssätt.
(vid faktura skickas varorna till din folkbokföringsadress)
Fyll i dina uppgifter under Kunduppgifter. 
Klicka på "Skall vi skicka paketet till någon annan?" Fyll i mottagarens uppgifter.


Leverans till Förskolor / Kommun / Företag / Etc.

Välj fliken Övriga.
Här kan ni fylla i fler uppgifter och välja en annan leveransadress mot faktura 30 dagar.


Leverans till utlandet

Vi skickar varor endast inom EU. Följande villkor gäller:
Välj flik EU Countries, välj rätt fraktsätt.

Betalning 
Kortbetalning - När du har fyllt i alla uppgifter och klickar på "Skicka" dirigeras du om till en säker krypterad anslutning där du genomför din betalning. Vi använder oss av Bambora betalväxel.

Leverans
Vi skickar med Postnord och DHL.
 

Betalningsalternativ

Kortbetalning
När du har fyllt i alla uppgifter och klickar på "Skicka" dirigeras du om till en säker krypterad anslutning där du genomför din betalning. Vi använder oss av Worldline (hette tidigare Bambora) betalväxel. Ditt bankkort måste vara anslutet till 3-D secure, vilket innebär att du måste identifiera dig på något sätt. Beloppet reserveras och kortet debiteras när varorna lämnat vårt lager.

3D Secure är en säkerhetslösning för att minska och förhindra kortbedrägerier. Den skyddar både kunder och företag genom att autentisera att det faktiskt är kortinnehavaren som genomför kortköpet. Hur denna autentisering ser ut skiljer sig mellan olika kortutgivande banker men i Sverige använder de allra flesta BankID för att verifiera kortinnehavarens identitet.

Swish
Betala in summan till vårt Swish konto 123 115 24 46 och ange ditt ordernummer. Varorna skickas efter inkommen betalning. Om betalning inte kommit oss tillhanda inom 5 dagar från orderdatum annulleras ordern om betalning uteblivit.

Förskottsbetalning
Betala in summan till vårt Bankgironr: 5084-8035 och ange ditt ordernummer. Varorna skickas efter inkommen betalning. Två vardagars leveranstid tillkommer (tar 2 vardagar innan vi ser att pengarna har gått in på vårt konto). Om betalning inte kommit oss tillhanda inom 7 dagar från orderdatum annulleras ordern om betalning uteblivit. 

Faktura & delbetalning, endast privatpersoner - ÖVRIGA LÄS LÄNGRE NER
Kreditgivare.är Collector Bank AB som har bytt namn på sina fakturatjänster till det nya varumärket Walley.
I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. WALLEY ALLMÄNNA KREDITVILLKOR 

När du har fyllt i alla uppgifter i vårt orderformulär och klickar på "Skicka" dirigeras du om till Worldline (hette tidigare Bambora) betalväxel. Här måste du ange ditt personnummer och identifiera dig med BankID för att köpet ska kunna genomföras.

En faktura skickas till din mejl när varorna lämnat vårt lager. Fakturan har en förfallotid om 14 dagar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar genom att logga in med BankID på WALLEY.SE

För att kunna använda tjänsten måste du vid köptillfället vara bosatt i Sverige och minst 18 år gammal. Betalsättet är endast tillgängligt för privatpersoner och som kreditgivare förutsätter Walley att du har skött dina ekonomiska åtaganden och har en god betalhistorik.

En kreditprövning görs i samband med köptillfället vilket innebär att en kreditupplysning inhämtas. Kreditupplysningar som tas av Walley påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. 

Pris vid delbetalning
Period Ränta Månadsavgift Uppläggningssavgift
3 mån 0,00% 35 kr 95 kr
6 mån 0,00% 35 kr 195 kr
12 mån 0,00% 35 kr 295 kr
24 mån 9,95% 35 kr 295 kr
36 mån 11,96% 35 kr 395 kr

Frågor kopplade till din faktura eller delbetalning
Walley kundtjänst hjälper dig gärna i alla frågor som rör din faktura eller delbetalning. Kontakta dem via telefon på 010-161 01 00.

Återbetalning vid faktura- eller delbetalningsköp
Om du ska returnera en vara kan du enkelt förlänga betaltiden genom att logga in på:  WALLEY.SE
Du som har betalt din faktura eller delbetalning men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Walley. Walley återbetalar den summa du har betalat efter att Walley har fått uppgift om godkänd retur från Trä-Otto. Återbetalningen sker till ditt konto varför du behöver meddela Walley dina kontouppgifter tillsammans med fakturauppgifterna.

Faktura 30 dagar (endast företag, kommun, förskolor, etc.)
Faktura skickas med e-faktura eller mejl. Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. 

Organisationsnummer måste fyllas i. Sedvanlig kreditprövning med kreditupplysning sker. Om betalningsanmärkningar finns, ändrar vi till förskottsbetalning.

Vid utebliven betalning skickas en påminnelse ut, påminnelseavgift på 60 kr tillkommer. Därefter överlämnas fordran till Visma inkassohantering och ytterligare kostnader tillkommer. Dröjsmålsränta med f.n. 18% tillkommer. 

Företag och ideella föreningar måste vara aktiva och ha god kreditvärdighet, annars gäller förskottsbetalning. Gäller även vid nystartade företag. Vi förbehåller oss rätten att helt avslå en order.


Returrätt

Julklappar öppet köp och bytesrätt t.o.m. 12 Januari 2025.

Öppet köp och bytesrätt inom 14 dagar efter varans mottagande
. Varan får ej vara använd. Etiketter måste sitta kvar och varor ska vara i sin förpackning, annars kan vi inte ta tillbaka dem.

Du som kund betalar 59:- för returfrakt. Kontakta alltid oss först, vi mailar eller skickar en returfraktsedel till dig. Sätt returfraktsedeln på paketet och lämna in på ditt närmsta serviceombud. Varan ska återsändas väl emballerad.

Vid betalning i förskott, kortbetalning och swish dras returfrakten av, när vi återbetalar pengar för varor. Har du handlat mot faktura ska 59:- betalas in. 

Vi återbetalar INTE fraktkostnad för returer som skickats tillbaks utan VÅR returfraktsedel. 

Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut. 

Ej uthämtat paket

Om paketet inte hämtas ut hos ditt ombud debiteras du med en avgift på 200 kr för att täcka frakt, returfrakt samt hanteringskostnader.

Om du har valt hemleverans som fraktsätt och transportbolaget inte får kontakt med dig för bokning av utkörning och paketet går i retur, debiteras du med en avgift på 500 kr för att täcka frakt, returfrakt samt hanteringskostnader. (kontakt görs via SMS samt brev)


Orderbekräftelse

En orderbekräftelse skickas automatiskt till din mejl efter beställning.
Har du inte fått någon orderbekräftelse? Titta i mappen för skräppost.

Kontrollera orderbekräftelsen så att alla uppgifter stämmer. Upptäcker du ett fel, vänligen mejla snarast till info@traotto.se.


Transportskada

När du tar emot paketet kontrollera att det inte är skadat. Anmälan om skadat gods skall göras direkt till oss inom 3 dagar. Spara hela paketet med emballage för besiktning.

Reklamation 

Tag alltid kontakt med oss först så hjälper vi dig omgående. Du har samma reklamationsrätt som i fysiska butiker. Maila bilder och beskriv felet till: info@traotto.se. 

Vi står för alla extra fraktkostnader.
Reklamation vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.


Kundtjänst

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta vår kundtjänst, vi hjälper dig gärna.

- Fyll i vårt KONTAKTFORMULÄR
- Skicka ett mejl till info@traotto.se
- Ring 073-835 7384. Telefontid vardagar 9.00-14.00.


Övrigt

Reservation för att produkter tillfälligt kan vara slut.
Vi reserverar oss för text- pris- eller fotofel.
Alla priser är inklusive moms.
Alla priser gäller inom Sverige.

Vi följer konsumentverkets regler.

Trä-Otto (Carina Torstensson)
Västra Gerum Karlsberg 1
532 95 SKARA

 
Postnord
DHL